Mediawaarde: wat is het en hoe bereken je de échte waarde van PR?

Mediawaarde berekenen

De waarde van PR – of van een publicatie – wordt vaak uitgedrukt in mediawaarde. Dit is de prijs van de publicatie als je die als advertentie zou hebben ingekocht. Maar wat betaal je dan voor een dergelijke plaatsing? En is dat werkelijk de waarde van PR? In deze blog vertellen we je meer over mediawaarde.

Het meten van PR

We schreven het in deze blog al: de resultaten van PR worden doorgaans gemeten aan de hand van het aantal publicaties die zijn bereikt en de mediawaarde daarvan. Hoewel we het hier niet altijd mee eens zijn (wij vinden het belangrijker om te kijken naar de relevantie van een publicatie), is de mediawaarde een mooie richtlijn. Indien jouw PR-campagne bijvoorbeeld 2.000 euro aan mediawaarde oplevert dankzij publicaties in relevante media, heb je de investering van onze e-course er al heel snel uitgehaald. Zo weet je dat het loont om te investeren.

PR-waarde: Wat is een publicatie waard?

Om te kijken wat een publicatie waard is, wordt gekeken naar de mediawaarde van een publicatie. Sta jij bijvoorbeeld met een interview in de LINDA, dan heeft dit een mediawaarde van maar liefst 13.499 euro. Dit is namelijk het bedrag dat je zou hebben betaald als je een advertentie van een pagina in LINDA zou hebben gekocht. Deelt LINDA een Story over jouw bedrijf op Instagram? Dan heeft dit een mediawaarde van 750 euro. Het is dus niet gek om jouw PR-adviseur een paar honderd euro te betalen om dit voor jou ‘voor elkaar te krijgen’.

Voorbeelden mediawaarde

Een publicatie in LINDA is goud waard, althans, als jouw doelgroep LINDA leest. Als talloze potentiële klanten de publicatie zien, is dat zeker het bedrag waard. Wat betaal je voor andere mediapublicaties? Een publicatie ter grootte van een halve pagina in het FD heeft een mediawaarde van circa 10.000 euro. Liever een post op de Facebookpagina van NSMBL? Dat is dan 1.500 euro. Een artikel op Culy.nl heeft een mediawaarde van 1.000 euro en meegaan in de nieuwsbrief van Sprout heeft een waarde van 1.500 euro. De shoppingpagina van Happinez is 3.150 euro waard. Op de voorpagina van de zaterdageditie van Telegraaf? Dan kom je al uit op een waarde van een ton!

Je ziet, adverteren is niet goedkoop. Daarom doen we ook zo ons best om via free publicity-methoden in de media te komen.

Mediawaarde berekenen

Maar hoe wordt de mediawaarde precies berekend? Dat is een rekensom van verschillende dingen. Denk aan het bereik van een medium speelt een grote rol, maar ook de grootte van de publicatie, de insteek van het artikel en de pagina waarop de publicatie staat (of de plek op de website).

Waarom wij mediawaarde niet volledig vinden

Wij rekenen echter niet graag met mediawaardes. Dit omdat mediawaarde niet altijd wat zegt over de ‘echte’ waarde van PR.

Relevantie
Stel je voor dat jij je met jouw bedrijf richt op mannen van 60+. Je kan dan wel een advertentie bij LINDA inkopen – of via PR in LINDA komen – en daarmee een mediawaarde krijgen van een paar duizend euro. Maar die paar duizend euro ga je er niet uit halen. Als de lezers van LINDA namelijk niet jouw potentiële klanten zijn, heb je helemaal niets aan die mediawaarde. Kijk altijd naar de relevantie van een publicatie. Bereikt het medium jouw doelgroep? Dan zit je goed!

Niche en sentiment
Wat ook belangrijk is, is om te kijken naar de niche. Een klein medium heeft minder bereik, en vaak ook een lagere mediawaarde. Maar als jij je richt op een heel specifieke doelgroep, en precies die doelgroep leest dat kleine medium, dan is een publicatie daarin heel veel waard.

Uiteraard is ook het sentiment van een artikel belangrijk voor de waarde. Als een journalist van de Telegraaf iets schrijft over jouw bedrijf, kan dit technisch gezien een mediawaarde hebben van tienduizenden euro’s. Maar als het artikel negatief is, geeft het je eigenlijk alleen bad publicity.

PR vs. adverteren
Naast het feit dat mediawaarde een onvolledig beeld geeft van het effect van een publicatie, is er nog een ander aspect om rekening mee te houden. Wij vinden het raar dat de waarde van PR wordt gemeten aan de hand van een marketingwaarde. Dat is zoiets als de waarde van een appel bepalen aan de hand van de marktwaarde van een peer.

Het verschil tussen marketing en PR is juist dat je voor PR niet hebt betaald, en dat het daardoor objectiever en geloofwaardiger – en volgens ons dus ook krachtiger is dan adverteren. ‘Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good’. Daarom geloven wij in de kracht van PR. En dat de echte waarde van een publicatie middels PR nog veel groter is dan de mediawaarde van een soortgelijke advertentie.