Merel van der Wouden: “Mijn PR-strategie bestaat vooral uit offline events en netwerken”

Merel van der Wouden - PR

Merel van der Wouden - PR

Elke maand vragen we bekende en minder bekende vrouwelijke ondernemers naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze maand spraken we met Merel van der Wouden, oprichter van Blackbird Negotiations.

1. Kun je jezelf nog even kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Hoi allemaal, ik ben Merel van der Wouden, geboren in Rotterdam en na vier jaar consultancy ervaring in het buitenland heb ik mijn bedrijf Blackbird Negotiations opgezet. Ik coach vrouwen om succesvol te onderhandelen over hun salaris of tarief.”

2. Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en klanten jou weten te vinden?

“Social media is een goede tool voor zichtbaarheid, maar ook interviews met offline magazines. Spreken, offline events en netwerken blijven daarnaast altijd waardevol voor zichtbaarheid.”

Merel van der Wouden PR

3. Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“Ik heb een ‘soort van’ PR-strategie. Ik probeer mensen via mijn Instagram @merelvanderwouden een kijkje te geven in mijn leven. Daarnaast heb ik sinds kort een social media-strateeg voor mijn account @blackbirdnegotiations. Mijn PR-strategie is ook veel netwerken en vragen of iemand een persoon kent bij bijvoorbeeld een tijdschrift waar ik graag een interview mee wil. Daarnaast schrijf ik gastblogs voor WomenInc en beantwoord ik maandelijkse geldvragen voor WorkJuice.”

4. Hoe heb je geregeld dat je mag gastbloggen voor WomenInc en WorkJuice?

“Via de e-mail ontving ik een aanvraag voor een interview tijdens International Women’s Day van Workjuice. Dit artikel werd ook gepubliceerd op Bedrockmagazine en NSMBL. Daarna hebben we contact gehad en afgesproken dat ik maandelijks een vraag van een lezer beantwoord.”

5. Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je je bedrijf lanceerde? En bij nieuwe workshops en cursussen?

“Toen ik mijn bedrijf lanceerde had ik geen lanceerstrategie. Ik vertrok richting Bali en deelde veel over hoe het digital nomad beviel in combinatie met het starten van je bedrijf. PR-wise promoot ik workshops en cursussen alleen via mijn Instagram-accounts (privé en zakelijk) en dat werkt!”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Merel van der Wouden (@blackbirdnegotiations) op

6. Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Mijn grootste mediapublicatie is denk ik mijn oppositiestuk over de loonkloof in de Cosmopolitan. Deze publicatie heb ik gekregen door mijn netwerk. Iemand die ik kende vroeg vorig jaar of iemand zijn salaris wilde delen in een publicatie voor de VIVA en ik was daartoe bereid. Deze journaliste werkt freelance voor verschillende media en vraagt mij elke keer als het over salarisonderhandelingen gaat.”

7. Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?

“Grootste PR-faalmoment is het moment dat ik mijn e-course grootst aankondigde en dat toen de buy button niet bleek te werken! Veel verkeer maar niks kunnen verkopen.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Merel van der Wouden (@blackbirdnegotiations) op

8. Van welke mediapublicatie droom je nog? Welk media mogen jou wakker bellen?

“Het Financieel Dagblad! Toevallig sprak ik laatst met een journalist die mij misschien wil interviewen voor FD, dus hopelijk komt deze droom uit. Daarnaast wil ik graag een TedX spreker worden. Jay Shetty, Vishen (Mindvalley) en Oprah mogen mij wakker bellen.”

9. Welk PR-middel (blogs, social, persbericht, interviewpitch, gastblog, etc.) vind jij het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jou?

“Ik vind social media het fijnst om in te zetten. Ik denk dat een persbericht het minst bij mij past, omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Ik heb hier dus wel hulp bij nodig, er valt daar nog veel te winnen.”

Merel van der Wouden in het kort: