Roëll de Ram: “Kijk waar concurrenten exposure krijgen, en zet deze media op je medialijst”

Roell de Ram

Elke maand vragen we bekende en minder bekende ondernemers naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze maand spraken we met Roëll de Ram, oprichter van reisblog WeAreTravellers en auteur van het boek Backpack Bestemmingen.

1. Kun je jezelf even kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?

“Hi! Mijn naam is Roëll de Ram en ik ben de oprichter van het online travel magazine WeAreTravellers.nl.” Daarnaast heb ik het boek Backpack Bestemmingen geschreven dat in oktober 2018 is uitgekomen. In 2013 startte ik WeAreTravellers.nl en inmiddels doe ik dit alweer een paar jaar fulltime. Stiekem wel een beetje een droombaan, want naast het schrijven reis ik bijna elke maand wel naar een nieuwe bestemming.”

2. Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en jouw doelgroep jou weten te vinden?

“Voorheen heb ik als online marketeer gewerkt, dus ik ben aardig goed in SEO; het vindbaar maken van mijn site in Google. Daarnaast zet ik social media in, met name Facebook en Instagram, om mensen bekend te maken met WeAreTravellers. En ik probeer mijn naamsbekendheid te vergroten door met andere media samen te werken. Om je een idee van zoiets te geven: Ik heb in 2018 elke maand een video gemaakt samen met Nikon, Kamera Express en NRC. Daarin trad ik als interviewer op en vroeg iedere aflevering een andere fotograaf naar zijn of haar ultieme fotografie-tips.”

3. Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?

“Hmm ik vind dit wel een lastige vraag. Het is namelijk niet zo dat ik een PR-jaarplan heb liggen ofzo. Als ik er zo op terug kijk dan waren er meer PR-fases. Zo focuste ik me op het begin van WeAreTravellers, naast het produceren van eigen content, heel erg op het netwerken met andere bloggers. Dit deed ik via Twitter of ik ging naar events. Ook was ik veel bezig met gastbloggen en het verzamelen van backlinks naar de site. Later kwam er een fase waarbij ik me juist op Facebook richtte en dat echt groot heb proberen te maken. Hetzelfde geldt voor Instagram. Tja, het is dus niet echt een long term PR-strategie die ik heb, maar meer dat er ideeën of fases ‘vanzelf’ ontstaan.”

4. Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je voor jezelf begon?

“Naast het vullen van mijn eigen site, ben ik vanaf het begin altijd druk geweest met het vergroten van mijn naamsbekendheid door aan interviews mee te werken of te gastbloggen. Hier was ik wel proactief mee bezig, door zelf partijen te benaderen waarvan ik dacht dat mijn wereldreis of backpackverhaal bijvoorbeeld interessant voor kon zijn. Maar ook door bijvoorbeeld in Google naar interviewmogelijkheden te zoeken voor bloggers, of te kijken waar anderen exposure kregen. Als ik een interessant platform had gevonden, dan zette ik dat in een excelbestand en daarin hield ik dan ook weer bij of ik ze gemaild had, een reactie had gehad en of er daadwerkelijk iets uit was gekomen. Ik vond het dus wel fijn om hier een beetje structuur in aan te brengen en niet in de wilde weg te gaan mailen. Naast het gastbloggen en meewerken aan interviews, probeerde ik ook via tools als MOZ uit te zoeken of er interessante plekken waren waar mijn site met een linkje vermeld kon worden. Echt backlinks verzamelen dus, met als doel een goed linkprofiel opbouwen.”

Op zoek naar een template om je mediacontacten in bij te houden? Je vindt er een in onze shop!

 

5. En bij de lancering van je boek?

“Wat betreft het boek, daar heb ik ook een soort PR / marketing excel voor gemaakt waarin ik alle ideeën kon zetten die ik kreeg voor de promotie van het boek. Die ideeën bestonden uit bloggers uitnodigen voor mijn boeklancering en een boeklancering opzetten die niet alleen interessant was voor media, maar juist ook voor lezers van WeAreTravellers. Daarnaast heb ik contact gelegd met grotere media of grote reisorganisaties met als doel dat zij ook iets over Backpack Bestemmingen zouden publiceren. Ik probeerde dan wel altijd te kijken op welke manier het boek interessant kon zijn voor hun lezers en een goed haakje te vinden. Ook heb ik gekeken naar waar andere reisboeken zijn vermeld online en of daar wellicht ook een plekje was voor mijn boek. Eigenlijk alles wat me te binnen schoot schreef ik op in dat excel bestand, zodat ik tegen de tijd dat het boek naar de drukker ging en uitkwam, ik gelijk kon beginnen. Voor mij werkt het super fijn om dit soort campagnes in een excel bij te houden en op die manier gestructureerd voor ogen te hebben van wat je allemaal kunt en wilt doen.”

Roell de Ram

6. Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Kortgeleden ben ik door TUI geïnterviewd en nu sta ik een aantal maanden met een interview over mijn boek Backpack Bestemmingen in hun inflight magazine. Verder ben ik al een paar keer verschenen op de website van LINDA. Tijdens een persreis had ik iemand van TUI en LINDA leren kennen, dus door mijn netwerk was dit mogelijk. Ook mijn interview in het AD over mijn boek vond ik onwijs tof, net als mijn radio-interview bij FunX. Ook hier was mijn netwerk belangrijk, maar uiteraard ook een goed of aansprekend verhaal hebben.”

7. Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?

“Tja, ik heb me wel eens opgegeven bij BNN/VARA Academy. Ik was toen wel door naar de volgende rondes, maar kreeg eigenlijk tijdens alle gesprekken daar de vraag waarom ik BNN/VARA precies nodig dacht te hebben. Dat zette me aan het denken, dus toen heb ik uiteindelijk zelf besloten om toch te stoppen. Terwijl ik in eerste instantie juist dacht, dat ik zoiets echt nodig zou hebben om groter te kunnen worden. Wat ik hiervan leerde is dat je traditionele media niet per se nodig hebt om te komen waar je wilt komen.”

Roell de Ram

8. Van welke mediapublicatie droom je nog? Welk medium mag jou wakker bellen?

“Oeh, als Floortje Dessing (en dan het liefst samen met Chris Zeegers haha) mij zou bellen om mee te werken aan een van haar reisprogramma’s dan zou ik dat heel tof vinden! Ook lijkt het me tof om een periode een maandelijkse column te hebben in een groot magazine.”

9. Welk PR-middel vind jij het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jou?

“Als PR-middel gaat mijn voorkeur uit naar interviewpitches en gastbloggen. Je creëert awareness rondom je merk én je krijgt vaak een backlinkje wat weer goed is voor de vindbaarheid van je site.”

Roëll de Ram in het kort: